Friday, August 20, 2004

کارنامهُ "سیا" قسمت پنحم



* 1965 *

بدنبال یک شورش همگانی در جمهوری دومینیکن ، ایالات متحده برای پنجمین بار در پنجاه و هشت سال گذشته ، به ظاهر برای دفاع از جان ودارائی های آمریکائی ها و در واقع برای جلوگیری از پدید آمدن کوبائی دیگر ، وارد این کشور شد . بدنبال گسترش واهمهُ آمریکا از این موضوع که رهبری نیروهای انقلابی را کمونیست ها بعهده گرفته باشند ، در بیست وهشتم آوریل تعدادنیرو های آمریکائی در این جمهوری به 20000 نفر رسید . نیروهای آمریکائی به بهای 59 کشته و174 زخمی ، قیام مردمی جمهوری دومینیکن را در هم کوبید .

*1965*

بعد از اینکه سفیر یونان ، با اساس طرح صلح قبرس ، بدلیل مغایرت با منافع کشورش مخالفت کرد. لیندن جانسون، رئیس جمهور وفت آمریکا ، به وی هشدار داد و گفت " قانون اساسی و پارلمانت تان را قائیدم ، ما اینهمه دلار های خوب آمریکائی را به کشور شما سرازیر میکنیم آنوقت ، نخست وزیر شما برای ما ، دم از دموکراسی ، پارلمان ، وقانون اساسی میزند ؟ ، بدان که دولت اش دیری نخواهد پائید. یک سال بعد " سیا " از طریق کارگزاران خود به کا نستانتین کمک کرد که دولت را ساقط کند . بعد در 1967یک کودتای نظامی " دست پخت سیا" دولت پاپاندرو را که شانس پیروزی داشت ، و از حمایت منافع آمریکا، سر باز زده بود،دو روز قبل از انتخابات ساقط کرد. و برای شش سال بعد حکومت نظامی سرهنگان در یونان مستقر شد. کشتار وشکنجهُ مخالفین سیاسی به یک امر عادی تبدیل گردید . در راس قدرت ، جورجیوس پاپادوپولوس ( جاسوس مزد بگیر " سیا" از سال 1952، که در زمان اشغال نظامی یونان توسط نازیسم هیتلری ، رئیس امنیت نازی های آلمانی در یونان بود ، این شخص ، انقلابیون میهن پرست یونانی را شکار وبه جوخه های اعدام می سپرد.) بلا فاصله اعلام حکومت نظامی نمود وتمامی احزاب را تار و مار کرد. در ماه نخست رژیم پاپادوپولوس بیش از 8000انقلابی چپگرا شکنجه وقلع وقمع شدند.آمریکا سرانجام در سال 1999 بود که به عمل خود مبنی بر حمایت وپشتیبانی از فاشیست های یونانی اعتراف کرد.


* 1966 *

بعد ازگذشت سه سال ، از حکومت دست نشانده ، " ُژنرال انریکو، پرالتا آزوردیا "،که با حمایت دولت " جان اف کندی " بقدرت رسیده بود.بدلیل بقدرت رسیدن یک سیاستمدار، با رای مردم ،ارتش آمریکا مجددا به گواتمالا لشکر کشی کرد.
اولین اقدام ژنرا ل پرا لتا، بعد از بقدرت رسیدن این بود که دستور دهد ، هشت رهبر سیاسی اتحادیهُ صنفی را بقتل برسانند (کامیون های پر از سنگ را از روی این رهبران عبور دادنده بودند )
رهبر جدید " جولیو ، کیسر" آمریکا را به حاکم مختار گواتمالا تبدیل کرد.در نتیجه کشتی های حامل اسلحه ومهمات آمریکائی به سوی گواتمالا سرازیر شد.
هواپیما های " سیا" با تیر بار های پنجاه میلی متری و بمب های ناپالم روستا ها را بمباران می کردند.مستشاران نظامی آمریکا به تجهیز نیرو های پلیس گواتمالا پرداخت وبه بیش از 30000 پلیس گواتمالائی روش ها وتاکتیک های متنوع دستگیری ، شکنجه و گم وگور کردن را آموخت .یک مقام وزارت امور خارجهُ آمریکا با تمسخر خاطر نشان کرد که " اگر شکنجه وکشتار توسط ما انجام بگرد و قربانیان هم کمونیست باشند ، هیچ ایرادی ندارد ! "

* *1966

طی یک عملیات نظامی که توسط " سیا" تدارک ورهبری میشد، پارتیزان افسانه ای بولیوی " چه – گوارا" دستگیر گردید. آمریکا پیشنهاد کرده بود که وی جهت بازجوئی زنده نگهداشته شود ولی دولت بولیوی برای جلوکیری از درخواست های بین المللی جهت آزادی وی ، او را بقتل رساند . چه- گوارا سی نه ساله بود ومرگش میلیون ها نفر در سراسر جهان را عزادار کرد.

*1966*

ژنرال " جوز آلبرتو مدرانو"با کمک و بودجهُ "سیا" اولین جوخهُ مرگ بسیار بد نام السالوادور را تاسیس کرد.

* 1970*

نیرو های آمریکائی، جهت انهدام پناهگاه های کمونیست ها در خاک کامبوج وارد این کشور شدند. کمونیست ها از این پایگاه ها جهت حمله به مواضع آمریکائی ها وویتنام جنوبی ها استفاده می کردند.در همان سال به کمک "سیا" سیهانوک از قدرت سرنگون و" لون نول " مرد دلخواه "سیا" به قدرت رسید.لون نول بر خلاف سیهانوک تمام نیروهای کامبوجی را به نفع آمریکائی ها بسیج کرد.





Wednesday, August 11, 2004

درود به همهُ دوستان
متاسفانه بخاطر آلوده شدن کامپیوترم به ویروس مجبورم چند روزدیگر از خواندن سایت های پر بار دوستان محروم بمانم !
زنده و شاد باشید !

Thursday, August 05, 2004

کارنامهُ * سیا * 4


*1960 *

پریزید نت آیزنهاور به " سیا " دستور داد که بر علیه فیدل کاسترو در کوبا وارد عملیا ت شود . " سیا " علا وه بر تحریک کوبائی ها ، بر سوزاندن محصولات و آتش زدن کشتی ها وفلج کردن کارخانجات ، بمنظور ساقط کردن رژیم کاسترو، در هفدهم آوریل 1961، 1400 نفر از مخالفین کاسترو را مجهزکرده ودر خلیج خوکها پیاده کرد.بر خلاف انتظار سیا، مردم کوبا برعلیه فیدل کاسترو قیام نکرد. وحمایت هوائی آمریکا که قول داده بود، جامهُ عمل نپوشید . در عرض سه روز اغلب اشغال گران کشته ویا دستگیر شدند.این اولین باری بود که " سیا" به یک چنین نتیجه ُ خفت باری تن در داد









*1960 *

بعد از اینکه ماریا والاسکو ( jose Maria velasco ) به ریاست جمهوری اکوادور بر گزیده شد .سیا ست آمریکا مبنی بر عدم ارتباط با کوبا را نادیده گرفت ، و به کمونیست ها روی خوش نشان داد . لذا ( سیا) اقدام به نفوذ و رخنه در سازمان های چپ و راست اکوادور کرد .
همچنین دست به تشکیل سازمان های قلابی ، بمنظور ایجاد اغتشا ش در فضای سیاسی آن کشور زد . در همین رابطه یک مامور سیا اقدام به تشکیل سازمانی بنام ( جبههُ ضد کمونیستی اکوادور) کرد که بعد بدلیل وجود سازمانی به همین نام ، آن را به ( سازمان عمل ضد کمونیستی اکوادور) تغییر نام داد . سیا همچنین ادارهُ پست و مهاجرت اکوادور را برای جاسوسی و کسب اطلاعات بخدمت گرفت .تمامی این اقدامات بدین جا ختم شد که رژیم والسکو سرنگون و ( کارلوس آروسمانا ) مامور حقوق بگیر سیا زمام امور را بدست بگیرد .ادامهُ مشکلات و معضلات سابق ( سیا ) را بر آن داشت که ادارهُ امور را به نظامیان اکوادور واگزارکند .که بعد از آن بلافاصله کمونیسم غیر قانونی و تمامی آزادی های فردی و اجتماعی لغو شد . انتخابات سال 1964 ملغی اعلام گردید ، ولیست اسامی تهییه شده توسط ( سیا ) برای از بین بردن چپگرایان مورد استفاده قرار گرفت .




* 1962 *

در سال 1962 سیا ، به یک سری عملیات در برزیل دست یازید . تا از کنترل جوا گالرت (joao goulart ) بر کابینهُ برزیل ، جلوگیری کند .در همین راستا میلیون ها دلار به نامزد های انتخاباتی مخالف گالرت کمک کرد . واهمهُ آمریکا از این بود که تحت رهبری گالرت ، برزیل به چپ متمایل شود.( با اینکه گالرت خود زمیندار میلیونری بود که برای آمریکائی ها در عملیات ، خلیج خوکها در کوبا ، آرزوی پیروزی کرده بود ! ) لذا گالرت بدنبال یک کودتای دست پخت آمریکا ، سرنگون و ژنرال کاستیلو (Castelo ) بقدرت رسید . کاستلو با کمک و حمایت سیا ، اولین " گروه مرگ " آمریکای لاتین را تا سیس نمود .



* 1964 *

موبوتو سه سه کو، دیکتاتور جبار یکی از فقیر ترین کشور های جهان ، 65000 دلار برای حمل کیک چهار متری عروسی دخترش ، از پاریس به ملک شخصی خود هزینه پرداخت کرد . ثروت کلان موبوتو نتیجهُ کودتای نظامی دست پخت " سیا " بود که وی را در سال 1964 به عنوان دیکتاتور زئیر بقدرت رساند . موبوتو در کشور فقیر زئیر همچنان بر ثروت خود می افزود.یک ماُمور " I. M. F " ثروت موبوتو را در سال 1980 بالغ بر چهار بیلیون دلار برآورد کرد. زئیر در زمان موبوتو کمک های مالی و نظامی هنگفتی از امریکا دریافت می کرد و در عوض تمامی منابع و معادن گرانقدر کشور را در اختیار آمریکائی ها قرار می داد.سیا ست های ضد کمونیستی موبوتو در دوران جنگ سرد ، پرزیدنت بوش را در سال 1989 بر آن داشت که موبوتو را یکی از پر ارزش ترین دوستان آمریکا نام برد .

*1975-1964 *

تا سال 1964 تعداد مستشاران نظامی آمریکا در ویتنام جنوبی ، 16500 نفر بود. در آ ن سا ل ، دو ناوشکن آمریکائی اشتباها اطلاع دادند که از طرف ناو های اژدر افکن کرهُ شمالی در خلیج تونکن، مورد حمله قرار گرفته اند. در آ ن زمان ، کرهُ شمالی وآمریکا روابط خصمانه ای با هم داشتند. پریزید نت لیند ن جانسون به پشتوانهُ این حملهُ خیالی ، توانست پیمان " خلیج تنکن "را به تصویب رساند. بعد ها ، لیندن جانسون ، از این قرار داد به عنوان " دامن مادر بزرگ " که می تواند همه چیز را در زیر خود پنهان کند ، یاد کرد . این پیمان رئیس جمهور را برای انجام اقدامات لازم ، در هر ابعادی مجاز می کرد .
تا 1965 تعداد سربازان آمریکائی در ویتنام بالغ بر 200000 نفر بود . این تعداد در سال 1968 به مرز 540000 نفر رسید. سربازان آمریکائی نمی توانستند با تاکتیک های جنگ های چریکی ویتکنگ ها برابری کنند .هر چه جنگ دامنهُ بیشتری می گرفت ، آمریکائی ها امید خود را به پیروزی ، بیشتر از دست می دادند انتشاراخبار جنگ و.تصاویر قتل عام هاو کشتار های وحشیانه ، افکار عمومی را بر علیه ادمهُ جنگ تهییج کرد و موج عظیمی از تظاهرات ضد جنگ راه انداخت . و زمزمهُ بیرون کشیدن نیرو های آمریکائی از ویتنام بگوش رسید .و سر انجام در سال 1975 اخرین سرباز آمریکائی ، از ویتنام خارج شد . و مبارزهُ سی ساله مردم ویتنام برای استقلال میهن شان به نتیجه رسید.
بیش از 57000 سرباز آمریکائی و سه میلیون ویتنامی در طول این جنگ ها جان خود را از دست دادند .