Monday, May 08, 2006

در حاشیهُ سفر













در طول اقامت مان در دانمارک بر آن شدیم که از موزهُ هانس کریستین اندرسن نویسندهُ بزرگ دانمارک در شهر اودنسه دیدن کنیم . اودنسه سومین شهر بزرگ دانمارک است و در یکصدوهشتاد ... کیلومتری کپنهاگ واقع شده است.با پرس وجو خودرا به محله ای که هانس درآن کار و زندگی می کرده است رساندیم.این محله که عبارت ازخیابانی است شاید بطول یکصد متر اینک در مرکز شهر اودنسه قرار گرفته است.خانه های هر دو سمت این خیابان به همان شکل سابق شان مرمت ، باز سازی ونگهداری شده اند. در داخل موزه که در انتهای این خیابان قرار دارد در کنار مجموعهُ ارزشمندی از اشیاُ ، وسائل ، عکس ها ، دستنوشته ها ، مجسمه ها، تابلو ها، کتابخانهُ بزرگی دایر شده است که تمامی آثار هانس را به زبان دانمارکی وکلیه زبان های دیگری که ترجمه شده است از جمله فارسی در خود جای داده است.باز دید کنندگان می توانند وارد خانهُ کوچک هانس شوند و از اطاق خواب تا نشیمن وهمچنین از محل کارکفش دوزی پدرش و ریسندگی مادرش دیدن کنند .
در طول زمان گشت وگذارمان در موزه، حتی یک لحظه هم پرترهُ پر ابهت شاعر بزرگ وآزاده مان احمد شاملو از نظرم ناپدید نشد. بگمانم همان چند روز قبل بود که در جائی ازاینترنت خوانده بودم ( برای چندمین بار مقبرهُ احمد شاملوتوسط افراد ناشناس تخریب شد.)

5 comments:

Anonymous said...

درود بر علی آقا . همیشه به گل گشت ....مبارکا باشه ....یه تعارف شاه عبدالعظیمی !! کرده بودم ، تشریف نیوردید که / عکس ها ، تعریف و تفسیرها...و در نهایت تمثیل زیبا و جالب بود . قلمت همیشه توانا باد . شاد باشی

Anonymous said...

سلام.
رسیدن به خیر.
ممنون که ما رو هم در سفرتون این گونه شریک کردین.از قرار معلوم هم عروسی و بزن بکوب داشتین هم گشت و گذار و کسب تجربه. ایشالا که همیشه به گشت و گذار.
پاینده باشید.

ناآرام said...

سلام
عكس‌ها خيلي جالب هستند: احساس خاصي به آدم يا حداقل به من مي‌دن

راستي، من يه داستان از هانس كريستن نوشته بودم! شما خوندينش؟ اينم لينكش:
http://naaraam.persianblog.com/1384_5_naaraam_archive.html#3849995

Anonymous said...

با سلام به شما دوست عزیز
و درود به روح بزرگ مردیکه قصه‌هايش طعم و مزه‌ی قصه‌های مادربزرگ میداد
ما رادوباره به دوران كودكي و كارتونهاي لباس نو پادشاه و دختر كبريت فروش بردي.چقدر به انها ايمان داشتيم...و به نظرم هنر داستانهايش عليرغم عدم واقعي بودن انها &حس باورپذيري بالاي انها بود
شاد و سربلند باشي

Anonymous said...

عکس های بسیار جالبی گرفتید و خیلی خوش سلیقه چیدید اینجا.
فکر می کنم قیاسی بهتر از این نمی شد کرد: شاملوی بزرگ