Monday, December 22, 2008

ویلون‌نوازی در مترو



در یک سحرگاه سرد ماه ژانویه، مردی وارد ایستگاه متروی واشینگتن دی سی شد و شروع به نواختن ویلون کرد.
این مرد در عرض ۴۵ دقیقه، شش قطعه ازبهترین قطعات باخ را نواخت. از آنجا که شلوغ ترین ساعات صبح بود، هزاران نفر برای رفتن به سر کارهای‌شان به سمت مترو هجوم آورده بودند.

سه دقیقه گذشته بود که مرد میانسالی متوجه نوازنده شد. از سرعت قدم‌هایش کاست و چند ثانیه‌ای توقف کرد، بعد با عجله به سمت مقصد خود براه افتاد.

یک دقیقه بعد، ویلون‌زن اولین انعام خود را دریافت کرد. خانمی بی‌آنکه توقف کند یک اسکناس یک دلاری به درون کاسه‌اش انداخت و با عجله براه خود ادامه داد.

چند دقیقه بعد، مردی در حالیکه گوش به موسیقی سپرده بود، به دیوار پشت‌ سر تکیه داد، ولی ناگاهان نگاهی به ساعت خود انداخت وبا عجله از صحنه دور شد،

کسی که بیش از همه به ویلون زن توجه نشان داد، کودک سه ساله‌ای بود که مادرش با عجله و کشان کشان بهمراه می ‌برد. کودک یک لحظه ایستاد و به تماشای ویلون‌زن پرداخت، مادر محکم تر کشید وکودک در حالیکه همچنان نگاهش به ویلون‌زن بود، بهمراه مادر براه افتاد، این صحنه، توسط چندین کودک دیگرنیز به همان ترتیب تکرار شد، و والدین‌شان بلا استثنا برای بردن‌شان به زور متوسل شدند.

در طول مدت ۴۵ دقیقه‌ای که ویلون‌زن می نواخت، تنها شش نفر، اندکی توقف کردند. بیست نفر انعام دادند، بی‌آنکه مکثی کرده باشند، و سی و دو دلار عاید ویلون‌زن شد. وقتیکه ویلون‌زن از نواختن دست کشید و سکوت بر همه جا حاکم شد، نه کسی متوجه شد. نه کسی تشویق کرد، ونه کسی او را شناخت.

هیچکس نمی‌دانست که این ویلون‌زن همان (جاشوا بل )یکی از بهترین موسیقیدانان جهان است، و نوازنده‌ی یکی از پیچیده‌ترین فطعات نوشته شده برای ویلون به ارزش سه ونیم میلیون دلار، می‌باشد.

جاشوا بل، دو روز قبل از نواختن در سالن مترو، در یکی از تاتر های شهر بوستون، برنامه‌ای اجرا کرده بود که تمام بلیط هایش پیش‌فروش شده بود، وقیمت متوسط هر بلیط یکصد دلار بود.

این یک داستان حقیقی است،نواختن جاشوا بل در ایستگاه مترو توسط واشینگتن‌پست ترتیب داده شده بود، وبخشی از تحقیقات اجتماعی برای سنجش توان شناسایی، سلیقه و الوویت ‌های مردم بود.

نتیجه: آیا ما در شزایط معمولی وساعات نا‌مناسب، قادر به مشاهده ودرک زیبایی هستیم؟ لحظه‌ای برای قدر‌دانی از آن توقف می‌کنیم؟ آیا نبوغ وشگرد ها را در یک شرایط غیر منتظره می‌توانیم شناسایی کنیم؟

یکی از نتایج ممکن این آزمایش میتواند این باشد،
اگر ما لحظه‌ای فارغ نیستیم که توقف کنیم و به یکی از بهترین موسیقیدانان جهان که در حال نواختن یکی از بهترین قطعات نوشته شده برای ویلون، است، گوش فرا دهیم ،چه چیز های دیگری را داریم از دست میدهیم؟

ترجمه از علی رادبوی
Effective club بنقل از





15 comments:

Anonymous said...

agha ali bood! mitooni ye lotfi koni matne english ino baram off bezari?

studio_matin@y.com

Unknown said...

As a composer, Jashoa should know that harmony is a very important issue in all the aspects of the life not only simply in playing a tool. It is important even in daily life. This short story shows that ordinary people sometimes can understand the harmony in life even better than a musician! Musician in a train station is only amazing for children, since they have not grow up enough to know a good music is nice if you discard train noise out of it!!

aliradboy said...

ناشناس عزیز
لطف کنید ایمیل آدرسی چیزی از خودتان باقی بگذارید تا برایتان میل کنم۰

Anonymous said...

your comment was interesting.

Anonymous said...

به عنوان یک شهر وند به موسیقی در مترو علا قه بسیاری دارم. و باقیاس دوست عزیز آرمین در مورد موسیقی مترو فقط برای بچه ها جالبه! موافق نیستم.
موسیقی در مترو پیامی از آزادی را در خود دارد.تصور کنید در مترو پاریس ناگهان صدای یک سنتور را بشنوید و چند قدم آنطرف تر نوازنده ایرانی آنرا ببینید..
این اتفاقی بود که قبلا در مترو پاریس هروز شاهدش بودید.اما حالا نه چرا که آقای سار کوزی در زمانی که شهر دار پاریس بود اشکالات زیادی را برای نوازندگاه داخل مترو ایجاد کرد..
در زمان آلمان نازی دستوری برای جمع آوری نوازنده های دوره گرد از خیابانها برلین که اکثر آتنها یهودی بودنند با عث شد شهر از و جود صدای هروزه اش محروم شود.
در مترو ها معمولا آدمها افسرده هستند و شاید کار یک نوازنده چه معروف و
چه دوره گرد کمی از سنگینی فضا بکاهد

Anonymous said...

ممنون از پست خوبت. در شهر مونتریال مکان های مخصوصی در مترو ها به نوازنده ها اخنصاص دارد وبسیاری از نوازنده ها هم موسیقیدان های حرفه ای هستند از قضا یکی از دوستان من که ویولونیست هست مدتها پیش به من گفت که بسیاری از ویولونیست های خیلی خوب در مترو می نوازند. و این بخشی از تمرین دانشجو هاست. چون کسی که بتواند در شلوغی و همهمه مترو تمرکز کافی داشته باشد و قطعات را درست اجرا کند میتواند همیشه اجرای خوبی داشته باشد. از آن موقع همیشه به ویولونیست های مترو توجه می کنم.

Anonymous said...

سلام. خيلي مفيد و ارزنده بود. ممنون

Unknown said...

wow!

تا آخرش خوندم و کف کردم!!

Unknown said...

سلام و درود شاید یادمون رفته که آدم ها حتی اگه بشه راهی پیدا کنن که احتیاج به سرویس بهداشتی نداشته باشن!!!
چرا ؟؟؟! چون میترسن!میترسن جا بمونن عقب بیفتن از چی؟؟؟؟!!! مطمئن باشین دقیقا نمیدونن! شاید به خاطر همین عجله است که نوای ویولن هم سرعت اونا رو کم نمیکنه! آدم ها عجله دارن

Anonymous said...

سلام
این مطالب که شما فرمودید بصورت یک کلیپ ت یوتیوب هستش.
نکته ای که نفرمودید اینه که یه خانم تقریبا نیم ساعت ایستاده و این صحنه رو تماشا میکنه ودر نهایت هم از جاشوا تشکر می کنه.
امانتداری رو رعایت کنید اطفا.

Anonymous said...

بابا ملت کار داشتن
دنبال یه لقمه نون
شاید خیلی هاشون متوجه شدن، ولی وقت نداشتن وایستن
بچه ها ام که چون علافن، هر چیز کوچیکی جذبشون می کنه
و اصلا" نمی دونن این حرفا یعنی چی

aliradboy said...

با اینکه هیچ علاقه‌ای ندارم به کسانی که با عنوان ناشناس کامنت میگذارند پاسخی بدهم ولی به این یکی مجبورم. کسی که از خودش هم خجالت میکشد نمیدانم چه اصراری است که کامنت بگذارد.در هر حال .
جناب ناشناس.من این متن را از روی ایمیلی که برایم فرستادند ترجمه کردم .وتمام متن را هم دقیقن ترجمه کردم.مثلا من چه نفعی داشتم که ایستادن زن وتماشا کردن اش را حذف کنم. که شما بی جهت مرا به عدم امانت داری متهم کرده اید.شاید هم شما همان شناسی هستید که حدس میزنم!

Anonymous said...

گزارش واشینگتن پست در مورد همین اتفاق. تکه فیلم هایی هم از اون روز تو ایستگاه مترو ضمیمه شه.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/04/AR2007040401721.html

Anonymous said...

سلام
من همون ناشناسه هستم.
واقعا هم ناشناسم . لطفا به کسی شک نکنید. از بابت کامنت هم ببخشید، حالا که می خونمش می بینم خیلی بی انصاف نوشتم.

fadayemam said...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.